Aanlanding van windenergie op zee bij Callantsogervaart?

foto: PAVOZ

DEN HELDER – Het Zijper Landschap was 1 februari 2024 aanwezig op een bijeenkomst van het ministerie van Economische Zaken over de kansen en bedreigingen van aanlanding van windenergie uit zee in onze omgeving (Callantsogervaart).

De ontwikkelingen en geplande onderzoeken binnen het Programma Aanlanding Wind Op Zee (PAWOZ) werden toegelicht op een informatieavond. Slechts een gering aantal deelnemers was aanwezig (Teso, NAM, bewonersgroep Kooyhaven, De Helderse Vallei en Het Zijper Landschap).

In PAWOZ wordt onderzocht hoe energie, opgewekt in windmolenparken op zee, aangesloten kan worden op het energiesysteem op land in de periode 2031-2040. Voor deze periode wordt uitgegaan van een realisatie van circa 29 GW windenergie. Ook wordt al rekening gehouden met de opgave tussen 2040 en 2050, wanneer mogelijk nog eens circa 20 GW gerealiseerd gaat worden. Op deze manier kan Nederland energieneutraal worden in 2050.
Tot 2031 wordt de windenergie via elektriciteitskabels naar land gebracht en aangesloten op het elektriciteitsnet. De verwachting is dat vanaf 2031 een deel van de windenergie op zee en/of op land wordt omgezet in waterstof. Wanneer dit op zee plaatsvindt, zal de waterstof via leidingen naar het vasteland gebracht worden en worden aangesloten op het waterstofnetwerk.

Er moeten nieuwe elektriciteitskabels aangelegd worden. De aanlanding is in onze regio voorzien ten zuiden van de Callantsogervaart. Dit lijkt een logische keuze omdat hier al een aanvoergoot ligt ten dienste van (gas)leidingen.

Er wordt binnenkort een concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau gepubliceerd. De mogelijkheid voor een eventuele zienswijze of reactie staat dan open. Het Zijper Landschap heeft inmiddels vragen gesteld aan Juriaan Jansen de projectleider van PAWOZ. De antwoorden zullen medebepalend zijn of HZL een zienswijze zal indienen.

Rechts staat Juriaan Jansen, Projectleider Verbindingen Aanlanding Wind Op Zee, Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.